Processen att ansöka om skuldhjälp följer fem steg:
Steg 1
Innan du börjar med ansökan, ta först reda på om du uppfyller kraven för att kunna ansöka om hjälp från Skuldhjälpen Sverige. Det är också viktigt att du läser igenom våra generella villkor ( som du hittar här; länk…). Om du är tveksam eller har några frågor kontakta oss gärna innan du gör ansökan. Våra kontaktuppgifter är; info@skuldhjalpensverige.se När din ansökan har kommit in till Skuldhjälpen Sverige kommer en handläggare att kontakta dig, och du behöver vara beredd på att skicka in underlag OBS: Skicka inget underlag innan din handläggare kontakta dig. (vi skickar brev till din postadress) Viktiga dokument som kommer att behövas efter din ansökan - Deklarationen. Kom ihåg att ta med alla sidor av deklarationen. Om du inte hittar din deklaration eller inte har deklarerat kan du kontakta Skatteverket, 0771–567 567, och begära en kopia av deklarationen eller intyg att du inte deklarerat. - Personbevis från Skatteverket - Kontoöversikt från samtliga banker där du har konton. Detta ska lämnas in även om du bara har ett konto i banken. (Kontoöversikt är en lista på de konton du har i en bank). - Kontoutdrag för 6 månader bakåt i tiden från alla dina konton i alla banker där du har konton. Även kontoutdrag på avslutade konton och konton i utlandet ska lämnas in. - Om du har fonder och/eller aktier, ska du lämna in förteckning över dessa tillgångar för sex månader bakåt i tiden. Gäller även avslutade konton. - Beslut som är aktuella för dig, till exempel beslut från Försäkringskassan, Arbetslöshetskassan, eller CSN - Specifikationer på alla dina inkomster för sex månader bakåt i tiden, som till exempel lönespecifikationer, arbetslöshetskassa, eller CSN - Kopia av hyreskontrakt - För bostadsrätt eller eget hus: köpebrev, låneavi med uppgifter om lån, räntor, amorteringar och månadsavgift till föreningen. - Underlag till de skulder som du vill ansöka om, till exempel hos inkasso eller kronofogden mm. OBS! Ta med alla sidor av underlag. - Studie- och arbetsintyg – om du studerar eller arbetar - Läkarintyg – om du är sjukskriven - Fullmakt för att vi ska kunna kontakta skuldägarena (finns på hemsidan för att skriva ut)
Steg 2
Så här gör du för att fylla i ansökan-Ladda ner mall för ansökan som finns längre ned på denna sida. -Spara dokumenten på din dator. -Läs igenom alla frågor och anvisningar innan du börjar fylla i ansökan. -Var tydlig och kortfattad. -Det tar tid att skriva en bra ansökan. Det är bättre att ansökan är genomarbetad skickas in när den.-Vi tar emot ansökningar hela året. Det finns inga särskilda datum ni då ansökan behöver vara Skuldhjälpen tillhanda. Ta den tid du behöver. -Är ni osäkra på något så kontakta oss!
Steg 3
När ansökan är färdigskriven skriver ni ut ansökan och bifogar de dokument som ska lämnas med, som tex deklaration, sjukintyg, kontoutdrag etc.Det är viktigt att den person som står på ansökan också har rätt att företräda den som ansöker om hjälp från Skuldhjälpen.- Skicka alla ansökningshandlingar med vanlig post till oss
Steg 4
Administrationsavgift När din ansökan registreras hos oss betalar du en engångssumma om 299 SEK. Det är en engångsavgift som täcker administrativa kostnader i samband med din ansökan. Avgiften betalar du till SEB Bank, bankgiro 5800–1397, Swish: 1233 734 639. På inbetalningen måste du ange sökandes namn och personnummer. Tänk på att du ska betala ansökningsavgiften samtidigt som du skickar din ansökan till oss. Glöm inte att skriva på ansökan aktuellt betalingsdatum. prövning av ansökan påbörjas först då avgiften har betalats. Vid utebliven betalning kan ansökan komma att avvisas. Ansökningsavgift Varför betalar du ansökningsavgift? Engångsavgiften är till för att täcka kostnaden för vår handläggning ansökan Om du har betalat in fel ansökningsavgift Du kan få tillbaka pengar om du har betalat in fel ansökningsavgift. Det kan till exempel vara så att du av misstag har betalat in avgiften två gånger. Om du har ansökt på webben eller blankett ska du kontakta oss och begära pengarna tillbaka.
Steg 5
När er ansökan kommer in hamnar den i en kö som vi tar omhand i turordning. Den genomsnittliga behandlingstiden för en ansökan är 3–7 månader. Ni meddelas så snart som er ansökan tilldelas en handläggare. Det är er kontaktperson under hela processen.Handläggaren ansvarar för att gå igenom hela er ansökan och bedöma om den uppfyller de krav som gäller för att kunna få hjälp ur Skuldhjälpen. Det är vanligt att handläggaren behöver mer information för att kunna göra en bedömning. I så fall hör hen av sig till er. Var beredda på att svara på frågor och ge kompletterande information. Även om det är en namngiven handläggare som tar hand om er ansökan är det alltid fler än en som läser och bedömer ansökan.
Steg 6
Beslut om ansökan När bedömningen av din ansökan är gjord är det dags för beslut. Det är styrelsen på Insamlingsstiftelsen Skuldhjälpen Sverige som fattar beslutet om en ansökan ska godkännas eller inte. Skuldhjälpen tar beslut sex gånger per år. Beslutet kommer per post och/eller e-post. - Om ni får ett ja på er ansökan: bifogas de brev till din postadress som gäller beslutet blir sökande eller ansvarig inbjuden till en obligatorisk introduktionsdag och utbildning i din kommun. Er handläggare kommer då att kontakta er med mer praktisk information. - Om du får ett nej på er ansökan: skickar vi beslutet per post med en motivering till varför. Du är alltid välkomna att själva kontakta handläggaren för att få råd om vad du ska tänka på eller jobba vidare med om du vill ansöka på nytt.
Tjänsten öppnar den 1 april 2022 Du kan inte ansöka innan den 1 april 2022
Behöver du hjälp eller har du något du funderar på eller är orolig över och behöver hjälp med? du är välkommen att kontakta oss, vi hjälper dig gärna. Vi svarar oftast inom 48 timmar på vardagar. mejla oss – vi finns här för dig!